موليبدن چيست؟ -فلز واسطه-موليبدن درآلياژهاي فولاد، افزايش مقاومت در برابر خوردگي به وجود مي آورد

ck45-spk-spkr-spknl-mo40-cmsk-فولاد آموتيت-فولاد سردكار-فولاد گرمكار-فولاد ابزار-هاردوكس-استنلس استيل-فولاد قالب پلاستيك-vcn-فولاد نسوز-فولاد آتشخوار

موليبدن چيست؟ -فلز واسطه-موليبدن درآلياژهاي فولاد، افزايش مقاومت در برابر خوردگي به وجود مي آورد

۱۲۷ بازديد ۰ نظر

موليبدن (Molybdenum)

موليبدن (Molybdenum) يك عنصر شيميايي با نماد MO و عدد اتمي 42 است. اين نام از لاتين نوين molybdaenum گرفته شده است. كه بر اساس واژه يونان باستان (موليبدوس)، به معني سرب است. زيرا سنگ معدن آن با سنگ معدن سرب اشتباه گرفته شده بود. سنگ هاي معدني موليبدن در طول تاريخ شناخته شده بود. اما اين عنصر در سال 1778 توسط كارل ويلهام شيله كشف شد. (يعني تمايز آن به عنوان يك هويت جديد). اين فلز اولين بار در سال 1781 توسط پيتر جيكوب هلم جداسازي شد.

موليبدن به طور طبيعي به عنوان يك فلز خالص روي زمين وجود ندارد. و فقط به شكل اكسيدهاي مختلف در مواد معدني يافت مي شود. عنصر خالص آن، كه يك فلز نقره اي و در حالت ريخته شده خاكستري رنگ است. ششمين ماده بر اساس دماي ذوب است. اين عنصر به راحتي در آلياژهاي كاربيدهاي سخت و پايدار تشكيل مي دهد. و به همين دليل بيشتر توليد جهاني اين عنصر (حدود 80%). در آلياژهاي فولاد از جمله آلياژهاي با مقاومت بالا و ابر آلياژها مصرف مي شود.

بيشتر تركيبات موليبدن حلاليت كمي در آب دارند. اما وقتي مواد معدني حامل موليبدن با اكسيژن و آب در تماس قرار بگيرند. يون موليبدات حاصل كاملاً محلول است. در صنعت، از تركيبات موليبدن (حدود 14%) از توليد جهاني اين عنصر). در كاربردهاي فشار بالا و دماي بالا به عنوان رنگدانه و كاتاليست استفاده مي شود.

آنزيم هاي حامل موليبدن تا حد زيادي متداول ترين كاتاليزوهاي باكتريايي. براي شكستن پيوند شيميايي در نيتروژن مولوكولي جو در فرآيند تثبيت بيولوژيكي نيتروژن هستند. اكنون حداقل 50 آنزيم موليبدن در باكتريها، گياهان و حيوانات شناخته شده است. اگرچه فقط آنزيم هاي باكتريايي و سيانوباكتريايي در تثبيت نيتروژن نقش دارند. اين نيتروژنازها حاوي يك فاكتور آهن – موليبدن FeMoco هستند. كه اعتقاد بر اين است كه حاوي (III) Mo يا (IV) Mo است.

حدود 86% از موليبدن توليد شده در متالورژي و بقيه در مصارف شيميايي استفاده ميشود. برآورد استفاده جهاني از آن به اين صورت است: فولاد ساختماني 35% . فولاد زنگ نزن 25%، مواد شيميايي 14%، فولاد ابزار و تندبر 9%. چدن 6%، موليبدن خالص 6% و ابزار آلياژها 5%.

موليبدن بدون اينكه به ميزان زيادي نرم يا منبسط شود. مي تواند دماهاي خيلي بالا را تحمل كند. و اين امر استفاده از آن را در محيط هاي با گرماي شديد مناسب كرده است. از جمله زره پوش نظامي، قطعات هواپيما، كنتاكت هاي الكتريكي، موتورهاي صنعتي و ساپورت رشته هاي لامپ.

اكثر آلياژهاي فولاد با مقاومت بالا به مانند (41XX) حاوي 0.25% تا 8% Molybdenum هستند. حتي با وجود اين درصدهاي كم، سالانه بيش از 43000 تن Molybdenum در ساخت فولاد هاي زنگ نزن. فولادهاي ابزار و چدن ها و ابر آلياژهاي دما بالا مصرف مي شود.

موليبدن همچنين در آلياژهاي فولاد به دليل كمك به افزايش مقاومت در برابر خوردگي. و قابليت جوشكاري از ارزش بالايي برخوردار است.

عامل افزايش مقاومت به خوردگي فولادهاي زنگ نزن سري 300 (به خصوص گريد 316). و همچنين فولادهاي سوپر آستنيتي وجود عنصر موليبدن است.

گاهي به علت چگالي كمتر و قيمت پايدارتر، از موليبدن به جاي تنگستن استفاده مي شود. به عنوان مثال، سري M از فولاد هاي تندبر مانند M4، M2، M3 جايگزيني براي فولاد جاوي تنگستن سري T است. از موليبدن همچنين مي توان به عنوان يك پوشش مقاوم در برابر شعله براي ساير فلزات استفاده كرد. اگرچه نقطه ذوب آن 2623 درجه سلسيوس است. اما موليبدن در دماي بالاتر از 760 درجه سلسيوس به سرعت اكسيد مي شود. و براي استفاده در محيط هاي خلا مناسب تر است.

سيار آلياژهاي مبتني بر Molybdenum كه فاقد آهن هستند. كاربردهاي محدودي دارند. به عنوان مثال، به دليل مقاومت در برابر فلز روي مذاب. هم از آلياژهاي Molybdenum خالص و هم از موليبدن – تنگستن (70% / 30%) براي لوله كشي. همزن ها و پروانه هاي پمپ كه با روي مذاب تماس پيدا مي كنند، استفاده مي شود.

فولاد رسول دلاكان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمين و توزيع انواع ورق آلياژي و انواع فولاد آلياژي. با گواهينامه ها و آناليزهاي معتبري كه ضميمه محصولاتش به مشتريان خويش ارائه داده است. توانسته رضايتمندي مشتريان خويش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شريف و گرامي از اينكه ما را جهت خريد كالا (فولاد آلياژي) مورد نياز خويش. انتخاب مي نماييد از شما سپاسگزاريم.

ارتباط با ما

09122136675 – 02128423820-09922704358

واتس آپ: 09122136675

اينستاگرام: fooladdalakan

ايميل : fooladrasuldalakan@gmail.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.