زمين گيري صنعت فولاد در سايه سنگين حكمراني بد

ck45-spk-spkr-spknl-mo40-cmsk-فولاد آموتيت-فولاد سردكار-فولاد گرمكار-فولاد ابزار-هاردوكس-استنلس استيل-فولاد قالب پلاستيك-vcn-فولاد نسوز-فولاد آتشخوار

زمين گيري صنعت فولاد در سايه سنگين حكمراني بد

۹۴ بازديد ۰ نظر

متن كامل زمين گيري صنعت فولاد  را مي توانيد با كليك بر روي عبارت ((صنعت فولاد )) مشاهده نماييد.

زمين گيري صنعت فولاد زير سايه سنگين حكمراني بد

عرفانيان، كارشناس حوزه فولاد نوشت: سايه سنگين حكمراني بد، صنعت فولاد را زمين گير كرده. به گونه اي كه از اهداف مد نظر در سند چشم انداز، فرسنگ ها دور شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ايران، صنعت فولاد سالهاست راه خود را در كشور پيدا كرده . اما براي ادامه اين راه در يك چالش عظيم داخلي با حكمراني بد قرار دارد. اين صنعت در درون خود مشكلي ندارد اما با مشكلات تحميلي از بيرون، نتوانسته در جايگاه واقعي خود ايفاي نقش كند.

زمين گيري صنعت فولاد

فولاد بخشي از آهن است. و آهن عنصر اصلي در صنعتي شدن كشورهاست. صنعتي شدن كليد حل مسائل مختلف كشورداري است. چون لازمه صنعتي شدن به كارگيري عقل و تدبير و علم و همه جانبه نگري در كشورداري است. صنعتي شدن بر رشد و توسعه مبتني بر آمايش سرزميني محقق مي شود. و فولاد ابزار صنعتي شدن است. معناي ديگر اين حرف اين است كه جايگاه فولاد خط دهندگي است و نه خط گيرندگي. يعني فولاد حل المسائل است و بايد بگويد چگونه مسائل آب، برق، گاز و… حل شود. اما ما در كشور از فولاد تنها بعنوان بنگاه اقتصادي استفاده مي كنيم. و هر كسي از راه مي رسد بدون تخصص و بينش لازم درباره اداره آن نظر مي دهد. اين يعني حكمراني بد و مشكل فولاد حكمراني بد است.

در صنعت فولاد دستيابي به ظرفيت 55 ميليون تن تا سال 1404 پيش بيني شده بود. اما پس از 15 سال از زمان تعيين اين چشم انداز زنجيره صنعت فولاد از معدن. تا محصول با وجود پيشرفت بخش هاي مختلف در وضعيت نامتوازني قرار گرفت. به نحوي كه برخي از حلقه هاي زنجيره پاسخگوي ظرفيت فولاد نبوده و احياي واردات را اجتناب ناپذير كرد. متأسفانه اهداف سند چشم انداز در زيرساخت هاي مورد نياز صنعت فولاد به دليل عدم تحقق سند در ديگر بخش ها بدست نيامد. و اين صنعت با چالش هايي روبرو شد. عدم تحقق رشد اقتصادي مورد پيش بيني 8 درصدي، عدم تحقق رشد ارزش افزوده ساختمان و صنعت. و شرايط بين المللي باعث شد؛ بازار فولاد مطابق پيش بيني برنامه تحقق پيدا نكند.

زمين گيري صنعت فولاد

عدم پيگيري برنامه ها و اهداف در ديگر بخش ها. از جمله پيش بيني هاي افزايش ظرفيت حمل و نقل ريلي، جاده اي، بنادر و عدم پيگيري برنامه انرژي. شامل آب، گاز، برق ديگر چالش هاي صنعت فولاد شد. به نحوي كه مطابق آخرين اطلاعات نيمه اول سال 1400 ظرفيت فولاد خام 41 ميليون تن و توليد واقعي 13 ميليون تن شد. و همين روند تا سال 1404 ادامه خواهد داشت.

صادرات نيز در 6 ماهه اول سال 1400 معادل يك ميليون و 700 هزار تن محصولات مختلف فولادي بوده است. اين در حالي است كه در سند چشم انداز پيش بيني 20 ميليون تن صادرات سالانه و 35 ميليون تن. مصرف داخلي در سال 1404 در نظر گرفته شده است. در كنار اين ها در توسعه معادن و تأمين مواد اوليه نيز با چالش روبه رو هستيم. به رغم اقدامات مورد انجام در زمينه اكتشاف فاصله با هدف بسيار زياد است.

ذخاير معادن قبلي اكتشاف و استخراجي رو به اتمام است. و در ذخاير معادن عمقي نيز اقدام مؤثري صورت نگرفته. و با توجه به نياز به تكنولوژي بالا و هزينه، اقتصادي بودن استخراج معادن عمقي نياز به مطالعه و بررسي دارد. در حال حاضر صنعت فولاد براي ادامه حيات خود بايد رأساً زيرساخت هاي خود را احداث كند. و براي انجام آن حداقل حدود 9 ميليارد يورو سرمايه گذاري مورد نياز است. البته براي بازار فولاد بايد رشد اقتصادي و ارزش افزوده صنعت و ساختمان رشد قابل قبولي داشته و مبادلات اقتصادي بين المللي برقرار شود.

مي گويند فولاد صنعت آب بر است. بنابراين بايد محدود شود. در حالي كه كشور سالانه بين 300 تا 500 ميليارد متر مكعب نزولات آسماني دارد. اما چقدر از اين نزولات استفاده مي كنيم؟. واقعيت اين است كه فولاد مصرف كننده آب نيست و اين صورت مسئله غلطي است كه فولاد را صنعتي آب بر مي دانند. مديريت آب كشور از كل آبي كه سالانه به صورت نزولات آسماني عايد كشور مي شود حدود 100 ميليارد متر مكعب را استحصال مي كند. از اين ميزان حدود 85 ميليارد متر مكعب در اختيار كشاورزي است.

فولاد رسول دلاكان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمين و توزيع انواع ورق آلياژي و انواع فولاد آلياژي با گواهينامه ها و آناليزهاي معتبر با ضميمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتريان خويش ارائه داده است. كه توانسته رضايتمندي آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شريف و گرامي از اينكه ما را جهت خريد كالا (فولاد آلياژي) مورد نياز خويش، انتخاب مي نماييد از شما سپاسگزاريم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فكس: 02128423820

اينستاگرام :fooladdalakan

ايميل: fooladrasuldalakan@gmail.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد