توربين بخار-انواع توربين بخار-توربين آبي-توربين گازي-توربين بادي-سوپرآلياژ نيكل، اينكونل،هستلوي

ck45-spk-spkr-spknl-mo40-cmsk-فولاد آموتيت-فولاد سردكار-فولاد گرمكار-فولاد ابزار-هاردوكس-استنلس استيل-فولاد قالب پلاستيك-vcn-فولاد نسوز-فولاد آتشخوار

توربين بخار-انواع توربين بخار-توربين آبي-توربين گازي-توربين بادي-سوپرآلياژ نيكل، اينكونل،هستلوي

۸۸ بازديد ۰ نظر

متن كامل توربين بخار را مي توانيد با كليك بر روي عبارت ((توربين)) مشاهده نماييد.

توربين بخار-انواع توربين بخار-توربين بادي-توربين آبي-توربين گازي

توربين بخار-توربين موتوري چرخنده است كه مي تواند از يك سيال انرژي بدست آورد. ساده ترين توربين ها يك بخش چرخنده و تعدادي پره دارند. كه به بخش اصلي متصل است. سيال به پره ها برخورد ميكند. و از انرژي ناشي از متحرك بودن آن استفاده مي كند.

بعنوان اولين توربين ها مي توان آسياب بادي و چرخاب را نام برد. در چرخاب ها و آسياب هاي بادي با استفاده از انرژي ناشي از سرعت يا فشار سيال كار توليد مي كردند. آسياب هاي بادي نخستين بار در ايران بكارگيري شد. امروزه هنوز بقاياي چندين آسياب بادي در شره كوچك نشتيفان خواب خراسان وجود دارد. و تا چند سال قبل از انقلاب اسلامي ايران فعال بود.

در يكي از كتاب هاي مسعودي به داستاني اشاره مي شود. كه در آن يك ايراني به نزد عمرابن خطاب (سال 13 خورشيدي و قمري، سده هفتم ميلادي) ادعا مي كند. كه مي تواند يك آسياب بادي بسازد و عمر نيز براي ثابت شدن اين ادعا از او مي خواهد تا اين كار را انجام دهد. و او نيز موفق مي شود.

انواع توربين

عمده ترين روش طبقه بندي توربين تقسيم بندي بر اساس نوع سيال داراي انرژي مي باشد. بر اين اساس توربين ها به چار دسته تقسيم مي شوند.

1- توربين هاي بخار

در اين توربين ها براي به حركت در آوردن روتور از انرژي هاي موجود در بخار آب استفاده مي شود. اين توربين ها در نيروگاه ها و بسياري صنايع بوفور يافت مي شود.

2- توربين هاي گازي

در اين نوع توربين از انرژي هاي موجود در گازهاي ناشي از احتراق جهت توليد كار استفاده مي شود. اين توربين ها در موتورهاي جت و نيروگاه هاي برق مورد استفاده قرار مي گيرد.

3- توربين هاي آبي

توربين هاي آبي چرخ هايي هستند كه انرژي جنبشي حاصل از جريان آب يا انرژي پتانسيل. ناشي از اختلاف تراز آب را تبديل به حركت دوراني مي كنند. اين توربين ها طيف وسيعي دارند. از ساده ترين چرخ هاي آسياب تا بزرگ ترين و پيچيده ترين توربين هايي كه در نيروگاه هاي آبي كاربرد دارند.

4- توربين بادي

توربيني است كه براي تبديل انرژي جنبشي باد به انرژي مكانيكي به كار مي رود. اين توربين ها بيشتر در نيروگاه هاي بادي بكارگيري مي شوند. البته اين توربين ها تنها در مكانهايي كه وزش باد مناسب در اكثر اوقات وجود دارد مناسب و مقرون به صرفه مي باشند.

بررسي توربين بخار

توربين بخار ماشيني است كه از بخار، انرژي گرمايي و جنبشي را مي گيرد. و آنرا تبديل به حركت دوراني مي كند. بخار ضمن عبور از داخل يك يا چند شيپوره، داراي انرژي جنبشي مي شود و سپس اين بخار را كه داراي سرعت زيادي است. بر روي پره هايي كه روي محور توربين نصب گرديده اند، هدايت مي كند. و محور توربين را به چرخش در مي آورد.

تاريخچه تورين بخار

اولين توربين بخار ثبتي در تاريخ، توربين بخاري است كه توسط هرون اسكندراني (حدود 10 الي 70 ميلادي) رياضيدان و مهندس يوناني بود. او را از بزرگترين مهندسان و مخترعان دوره هلني مي دانند. بيشتر آثار نوشته او از بين رفته است. اما برخي از كارهاي او در كتاب هاي علم الحيل نوشته دانشمندان ايراني و عرب باقي مانده است. اين توربين از يك كره تو خالي تشكيل مي شد. كه قادر بود حول يك محور افقي، در فاصله بين دو لوله ثابت كه كره را ه ديگ بخار مربوط مي كردند، بچرخد. بخار توليد شده در ديگ وارد كره مي شد.

و به طور مماسي از طريق دو عدد شيپور در هواي جو تخليه مي شد. شيپورها در صفحه اي عمود بر محور دوران و در دو جهت مخالف هم قرار داشتند. با پيشرفت علم در سال 1883 يك مهندس سوئدي به نام گوستاو دولاوال موفق به ساخت نخستين توربين بخار با يك طبقه گرديد. سپس در سال 1884، چارلز پارسون توربيني ساخت كه كاهش فشار آن در چند طبقه پره صورت مي گرفت.

و اين امر باعث ميشد تا مانع از سرعت زياد بخار شود. و در نتيجه سرعت زياد گردش روتر توربين (مشكل توربين دولاوال) كم گردد. از آن پس روز به روز نقايص توربين برطرف شد و ساختمان آن كامل تر گرديد. امروزه حدود 80 درصد برق دنيا از توربين هاي بخاري كه در نيروگاه هاي هسته اي و نيروگاه هاي حرارتي و … به كار مي رود، توليد مي شود.

فولاد رسول دلاكان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمين و توزيع انواع ورق آلياژي و انواع فولاد آلياژي با گواهينامه ها و آناليزهاي معتبر با ضميمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتريان خويش ارائه داده است. كه توانسته رضايتمندي آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شريف و گرامي از اينكه ما را جهت خريد كالا (فولاد آلياژي) مورد نياز خويش، انتخاب مي نماييد از شما سپاسگزاريم.

ارتباط با ما

09922704358

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فكس: 02128423820

اينستاگرام :fooladdalakan

ايميل: fooladrasuldalakan@gmail.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد